Tren viljestyrken din. La sensitiviteten din få sterke ben å gå på, og lev et liv som du ikke angrer.

Motgang tærer mer på deg som sensitiv. Derfor kan du fortere enn andre gå fri for selvkontroll og viljestyrke. Les denne artikkelen og lær mer om:

  • Hvorfor viljestyrke er så viktig for livskvalitet.
  • Hvordan du gjenkjenner og motstår svake øyeblikk
  • Hva du kan gjøre selv for å trene din viljestyrke i hverdagen

 Hvorfor er karakterstyrken din viktig?

Nøkkelen til å leve et liv du ikke angrer
Uansett hvilke mål du har i livet, så er selvkontroll og viljestyrke avgjørende for at du oppnår dem. En sterk karakter hjelper deg til å følge dine verdier og ønsker.

I gjennomsnitt bruker mennesker 3-4 timer om dagen til å kontrollere følelser, motstå fristelser, overvinne dårlige vaner og ta beslutninger. Disse aktivitetene krever selvkontroll. Uten karakterstyrke kan du i «svake øyeblikk» gjøre nettopp det motsatte, noe du senere kan komme til å angre på.

Eksempler: Du spiser dårlig mat, sover for lite, bekymrer deg for mye, utsetter viktige gjøremål, bruker for mye penger, blir for raskt sint på partneren din eller barna, osv.

Som sensitiv er du mer utsatt

Lær å gjenkjenne og håndtere «svake øyeblikk»
Som sensitiv er stressresponsen din mer følsom. Samtidig opplever du både negative og positive følelser mer intenst. På grunn av disse to årsakene skal du som sensitiv bruke flere krefter enn andre til å «tøyle deg selv», når viljestyrken din blir utfordret.

Det å trene din selvdisiplin kan lønne seg, fordi viljestyrke løfter livskvaliteten din. Les videre, og få gode tips til hva du kan gjøre.

God selvkontroll forbedrer livskvaliteten din

Her er noen av fordelene med en sterk karakter

  • bedre psykisk og fysisk helse
  • flere harmoniske og omsorgsfulle relasjoner til andre
  • bedre prestasjoner i studie- og arbeidslivet
  • styrket ferdighet som forelder
  • sunnere økonomi
  • indre ro og selvtillit

Fem enkle ting du kan gjøre for å håndtere «svake øyeblikk»

  1. Gjenkjenn tre viktige tegn

Forskningen viser at disse tre sidene svekker din viljestyrke:

  1. Du merker kraftig negative følelser
  2. Du merker kraftig positive følelser
  3. Du opplever smerte

Hver av de tre sidene øker risikoen for at du bestemmer deg for, eller gjør, ting som du senere angrer på.

  1. Prioriter hva du vil bruke din viljestyrke på

Det er grenser for hvor mye viljestyrke du kan klare på én dag: Du er mer tilbøyelig til å krangle med partneren din etter en lang og krevende dag på jobb. Dersom du har tatt en viktig beslutning, så kan du ha vanskeligheter med å fokusere og prioritere i timene etterpå. Om du har brukt energi på å motstå et kakestykke under et møte tidligere på formiddagen, blir du lettere fristet til å spise godteri og kaker på ettermiddagen, osv.

Husk å prioritere hvor du spesielt vil bruke viljestyrken din i løpet av dagen – batteriet ditt er begrenset.

  1. Fokuser på kroppen din og de biologiske rytmene dine

Hvis du har sovet godt til faste tider så styrkes viljestyrken din, og omvendt. Når du mosjonerer regelmessig styrkes viljestyrken din, fordi kroppen har mer energi. I dagene før menstruasjon opplever mange kvinner at selvdisiplinen deres svekkes, men i gjennomsnitt er kvinners selvkontroll høyere enn menns.

Svingningene i blodsukkeret har stor betydning for selvbeherskelse. Når du spiser en god frokost og sunne mellommåltider, så er du mer fokusert, skarp og konsentrert på formiddagen, enn dersom du kun har drukket en kopp kaffe og spist et rundstykke.

Alt i alt motstår du svake øyeblikk bedre når du er oppmerksom på dem, og når du bygger opp din kropp og biologiske rytmer.

  1. Finn på alternative løsning tidligst mulig

Hvis du er fristet til å spise en pose chips sent en ettermiddag, så er det lettere å la være dersom du på forhånd har bestemt deg for å lage fruktsalat.

Når du har bestemt for, og kanskje trent på, et vennlig, bestemt og konsekvent «nei», har du lettere for å benytte deg av slik grenser i stedet for å bli sint, osv.

Skriv en dagbok hvor du noterer:

  1. Hvor eller når dine «svake øyeblikk» vanligvis oppstår
  2. Hva du ønsker å unngå og gjøre
  3. Hva du heller ønsker å gjøre

 

  1. Hold fast i det langsiktige perspektivet

Mennesker som tenker: «Denne ene gangen jeg ikke trener, har lite å si.» har problemer med å trene regelmessig. Det motsatte gjelder mennesker som tenker: «Hva skjer i det lange løp dersom jeg gang på gang bryter løfter overfor meg selv?»

Når du ser forbi den enkelte situasjonen og vurderer hva som vil skje når du gjentar uønsket atferd, styrker du dine sjanser for å gjøre ting du ikke blir å angre på.

Viljestyrken din er som en muskel – og den styrkes når du trener den

  1. Start med å trene selvkontroll på ett område:
    Eksempelvis: beherske sinne, begynn å mosjonere, rydde opp mer o.l. Dette vil smitte av på andre områder og generelt styrke selvkontrollen din. Du kan f.eks. enklere lære tålmodighet, gode daglige rutiner, fokus på arbeid, osv.
  1. Unngå å starte nye former for selvkontroll på mange områder samtidig
    Eksempelvis kan det være vanskelig å forbedre kostholdet samtidig med at du begynner å mosjonere. Når kostholdsendringene er blitt en vane så har du mer energi til å ta deg sammen og mosjonere, og omvendt.
  1. Lad «batteriene» jevnlig
    Husk på å lade «batteriet» hver dag gjennom søvn, hvile, sunn mat, mosjon, sosial støtte, avslappende og morsomme aktiviteter som ikke krever selvkontroll, o.a.
  1. Belønn deg selv
    Premier egen trening av selvkontroll. Det øker motivasjonen, utholdenheten og poenget med innsatsen.
  1. La målet være innsatsen i stedet for selve resultatet
    Hvis du f.eks. leser til en muntlig eksamen eller forbereder et viktig møte, kan du selv kontrollere innsatsen din. Derimot kan du ikke kontrollere selve resultatet som i tillegg avhenger av andre enn deg selv. Det er innsatsen du skal belønne og ikke resultatet, når du vil utvikle selvkontroll.

Forskning i selvkontroll: Bruk din viljestyrke med omtanke
Alle har vi en viss mengde selvkontroll som vi kan bruke før «batteriet» er tømt. Dette er forskeren R. Baumeisters og hans kollegers tankevekkende eksperiment kjent for å illustrer:

På et bord lå det noen sjokoladebiter og litt reddik. En gruppe mennesker ble rekruttert og inndelt i grupper:

  1. De som fikk lov til å spise sjokolade.
  2. De som skulle spise reddik.
  3. De som fikk beskjed om ikke å spise noen av delene.

Etterpå fikk alle deltakerne i dette eksperimentet en oppgave som krevde selvkontroll og vedlikehold for å gjennomføre, men som var uløselig …

Forskerne antok at det krevdes mest selvkontroll å spise reddiker, og mindre selvkontroll å unngå å spise noe eller å spise sjokolade. Det viste seg at den gruppen som hadde spist sjokolade eller ikke spist noe som helst, kjempet lengst med oppgaven uten å gi opp. De som hadde spist reddiker ga opp raskere, fordi de hadde mindre selvkontroll igjen.

Eksperimentet viste at når man har brukt selvkontroll på ett område, så er det til gjengjeld «mindre selvkontroll igjen» til å bruke på andre områder. På lenger sikt kan du altså styrke selvkontrollen ved å trene den opp. På kort sikt kan du føle deg mindre sterk etter at du har trent: dvs. at du skal rasjonere selvkontrollen din, så du ikke presser deg selv på mindre viktige områder rett før en viktig oppgave skal løses og som krever mye selvkontroll.

Er du nyhet-søkende eller utadvendt sensitiv?
I så fall kan du være tilbøyelig til å bli «begeistret over gode ideer» hvor det er mange ting som du ønsker å forandre, og så raskt som mulig.

Ditt problem kan være at du «brenner ditt lys i begge ender», altså at du metaforisk spiser for mange reddiker og glemmer at det fins grenser for selvkontrollen din. Resultatet blir at du gir opp fordi du har glemt å lade opp «batteriet» ditt. Så kan du konkludere med at det er nytteløst, men hvor du i virkeligheten kunne ha nådd de fleste av dine mål dersom du hadde tatt et skritt av gangen, og brukt din selvkontroll med omtanke.

Tittel på forskningsartikkel: Bauman, R.F. Vohs, K.D. & Tice, D.M. (2007) The Strength Model of Self-Control. Current Directions in Psychological Science. 16 (6).

Vil du vite mer?
Har du spørsmål til våre kurs, gruppearbeid og individuelle samtaler med fokus på å bygge opp og trene din viljestyrke, så er du svært velkommen til å kontakte oss. www.sensitiv.dk

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone