sporDen avslappede tilstanden vi kan oppleve under en ferie eller et lengre avbrekk fra hverdagen er en gave. Den gir oss muligheten for å tenke «lange tanker», som ikke blir stoppet halvveis, men kan bli tenkt ferdig. Det gir oss muligheter for å ha samtaler som virkelig kan få en betydning for oss selv og den vi snakker med. I en mer avslappet tilstand kan vi få en dypere kontakt med de verdiene som er viktige for oss, og finne en mer positiv kurs for hverdagslivet vårt. Om du ikke har fått mulighet til dette i julen, så kanskje du kan finne rom for å planlegge inn en rolig helg, eller tenke fram mot vinter-, påske- eller sommerferie.

En av de store styrkene ved å være sensitiv er den positive mottakeligheten for gode opplevelser. Derfor er det fornuftig å planlegge hvordan du kan holde fast i det gode fra ferien og berike deg selv, barnet ditt og andre som betyr noe for deg.  Et nytt år oppleves av mange som muligheten for en ny start, og endringer kjennes mer overkommelig ut når vi føler at vi starter litt med blanke ark. For noen er nyttårsforsetter også noe vi starter året med. Men så opplever vi ofte at selv om intensjonen er så god, og motivasjonen var så sterk, så faller vi tilbake i gamle spor, sånn nesten helt av seg selv. Og hvorfor mon det skje kan du finne litt forklaringen på under, og samtidig få noen tips og råd til hva du kan gjøre for å holde fast i det du har bestemt deg for.

Her er fem råd til å hjelpe deg på veien 

Du kan bruke dem for å gi deg eller ditt sensitive barn en mer sensitiv-vennlig hverdag.

  1. Legg merke til det når du har positive opplevelser under ferien, eller tenk tilbake på ferien som har vært og de gode opplevelsene du hadde. Når du kommer i kontakt med en lengsel etter «mer av dette» i hverdagen skal du være bevist på denne lengselen og huske den. Skriv gjerne ned opplevelsen og refleksjonene rundt den. Noen ganger kan du kanskje på forhånd utelukke de mulighetene du har for å lytte til lengselen. Kanskje fordi du tror det er for vanskelig å gjennomføre, at du har prøvd mange ganger før, at det vil gjøre for vondt å forsøke igjen hvis det ikke har lykkes før osv. Det kan være mange årsaker til at vi dytter lengselen vekk. Bestem deg istedet for å ta et bevisst valg og ønsk lengselen velkommen – som en gjest du inviterer inn i stuen og tar godt imot.
  2. Når du lytter til lengselen skal du finne mellom ett og tre områder du vil fokusere på, og spørre deg selv: Hva er virkelig, virkelig viktig? For meg selv og evt. for min partner og familie? Ofte er det rike indre livet med til å gi et sensitivt menneske mange ideer og lengsler. Men hvis du ikke er blitt klar over hva som spesielt vil gjøre en positiv forskjell i hverdagen kan forandringen virke uoverkommelig. Du vil fort falle tilbake i gamle spor.
  3. Gi deg selv et løfte om minst en konkret ting du vil gjøre annerledes. Avtal med deg selv når du vil gjennomføre forandringen: er det et bestemt tidspunkt på dagen, uken eller måneden? Hva skal du gi slipp på? Eksempler på forandringer kan være:
  • Jeg vil bruke pengene mine annerledes
  • Barnet mitt skal ha en ekstra rolig time om ettermiddagen
  • Jeg vil sørge for å stå opp 15 minutter før sånn at morgenen blir roligere
  • Vi vil dele oppgavene sånn i familien at jeg som foreldre får litt alenetid regelmessig sånn at jeg kan lade opp
  • Når jeg sitter og jobber foran datamaskinen vil jeg bli bedre til å holde regelmessige pauser
  1. Gjør løftet ditt til et fast ritual. Selvdisiplin er ikke nok når du ønsker å skape en forandring. Selv om du virkelig ønsker å forplikte deg Grunnen er at du skal bruk bevist anstrengelser hele tiden, du får ikke brukt ressursene i det ubevisste og vanemessige lag av psyken. Derimot har ritualer en lang større kraft og virkning når du skal tilegne deg noe nytt. Å bygge opp et positivt ritual krever at du:
  • definerer helt nøyaktig hva du skal gjøre
  • utfører den på bestemte tidspunkter
  • lar adferden din være motivert av dine grunnleggende verdierÅ pusse tenner og lese godnatthistorier er to eksempler de flest kan kjenn igjen, men det fins mange andre. Når du venner deg til å følge ritualet ditt vil du til slutt ikke lengre tenke på det. Ritualet begynner å skje av seg selv, og det føles spontant og uanstrengt. Du vil nesten oppleve en «forstyrrelse» eller «savn» om ritualet ikke er der.
  1. Start med å følge ritualet i en periode på 2-3 måneder. Når det er godt innarbeidet kan du starte med å innføre flere nye og styrkende ritualer. Spesielt de nyhetsøkende sensitive kan være tilbøyelige til å innføre for mange ritualer på en gang, og det kan svekke styrken i forandringsprosessen. Kanskje gir du opp alle sammen fordi du har vært for ambisiøs. Det er bedre å ta gradvise og realistiske skritt som man ikke gi opp. Hvis det har vært en periode med avbrudd i ritualene, så gjenoppta dem rolig, uten å bebreide deg selv.

Kilde: Sensitiv balanse